-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

مي گويند فرشتگان مقرّب الهي فقط به فرمان خدا تمام عمر عبادت مي كنند وفقط به امر خداوند قادرند كاري انجام دهند و از خود اختياري ندارند. پس چطور شيطان كه يكي از فرشتگان بود، هنگامي كه خداوند امر مي كند، از فرمان خدا سرپيچي مي كندو مانند موجودي مختار عمل مي كند؟ اگر اين امر خواست خدا بود، چرا خدا از او علت را مي پرسد؟ اگر خداست خدا بود، چرا شيطان را با غضب از درگاه خود مي راند،آن هم به جرم نافرماني و او را از عذاب خود بيم مي دهد؟

كلمة شيطان داراي مفهومي اعمّ از ابليس است، زيرا به انسان هاي شرور نيز شيطان اطلاق شده است. قرآن از شياطين جنّ و انس سخن گفتهاست. پس مراد از شيطان، ابليس است.

دربارة اين كه ابليس از فرشتگان بود يا از جنيّان، بحث هايي بين دانشمندان شده است. اكثر متكلمان و جمع كثيري از علماي شيعه معتقدند ابليس جنّ بوده است،نه فرشته، و دلايلي بر اين مطلب ذكر كرده اند:

1ـ ابليس داراي اولاد و فرزند است، در حالي كه فرشتگان فرزند ندارند. قرآن مي فرمايد: آيا ابليس و فرزندانش را دوستان خود مي گيريد در حالي كه آنان دشمنان شمايند؟.4

2ـ فرشتگان اهل معصيت و گناه نيستند. پس معلوم مي شود ابليس از جنس آنان نيست.

3ـ ابليس از آتش آفريده شد امّا فرشتگان از نور آفريده شده اند. قرآن مي فرمايد: همة فرشتگان بر آدم سجده كردند مگر ابليس كه از جنّ بود.5

برخي از دانشمندان گفته اند ابليس از ملائكه بوده،شيخ طوسي در تفسير تبيان بر هيمن عقيده است.

ابليس با ملائكه هم نشيني داشته و در كنار آنان به عبادت مشغول بوده است. وقتي آدم خلق شد، خداوند به ملائكه دستور داد به وي سجده كنيد. شيطان گمان مي كرد جزء ملائكه است و ملائكه پنداشتند ابليس از آنان است. اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: ابليس 6000 سال عبادت كرد كه معلوم نيست به شمار سالهاي دنيايي است يا اخروي.6

4 منتهي الآمال،ج2، ص 488 - 489.

5 همان، ص 490.

6 تفسير نمونه، ج17، ص 416.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.